Vodca Russian Standard, sau pe ruseste Russkij Standard, este o marca de vodca premium ruseasca, al carui procedeu de fabricatie a fost pus la punct de Valeri Artiuh, in 1998. Marca de vodca a fost prezentata pe piata ca Russian Standard de compania cu acelasi nume, apartinand lui Rustam Tariko, un miliardar rus, fondator, printre altele a Russian Standard Bank.

Desi vodca a aparut prima data in Rusia pe la 1386 si dupa 1750 a devenit chiar bautura nationala, Russian Standard a fost prima marca de vodca premium ruseasca, lucru ce, fara indoiala, a magulit sentimentul national. Dupa doi ani, a fost lansata varianta Russian Standard Platinum si, dupa alti trei ani, mai luxoasa Imperia.

Marvcile de vodca Russian Standard sunt publicitate punandu-se accent pe caracterul national rusesc: se afirma ca sunt produse dupa retete rusesti, din materii prime rusesti, distilate si imbuteliata in Rusia, dorind astfel sa se diferentieze de principalul rival, Stolichnaya, la acea vreme oferind vodca distilata in Rusia, dar imbuteliata in Lituania.
Astfel, conform producatorului, vodcile Russian Standard sunt produse din cereale de iarna, recoltate in stepa ruseasca, si din apa glaciara provenita din lacul Ladoga. Sunt distilate de patru ori si filtrate prin filtre de mangal. Varianta Platinum este filtrata suplimentar de doua ori prin filtre de argint.

De asemenea, producatorul afirma ca in 1894, Dmitri Mendeleev, cel mai important om de stiinta al Rusiei, a primit sarcina sa stabileasca criteriile standard pentru ca o vodca sa atinga nivelul de calitate imperial, nascandu-se astfel Russian Standard.
Produsele sale ar fi, deci, in deplina conformitate cu cel mai inalt standard calitativ aprobat de comisia regala condusa de Mendeleev. Ca urmare, etichetele sticlelor poarta mentiunea “1894 Imperial Quality Standard”.

Povestea de mai sus se bazeaza pe un mit popular, care afirma ca dizertatia lui Mendeleev din 1865, numita “Discurs despre combinarea alcoolului cu apa” ar fi concluzionat ca 38% este taria ideala pentru vodca, acest procent rotunjindu-se mai tarziu la 40%, pentru a simplifica modul de calculare a taxei pe alcool.
Cu toate acestea, in realitate dizertatia lui Mendeleev se refera la concentratii de alcool de peste 70% si nu contine nicio referire la vodca. Mai mult, standardul de 40% fusese deja introdus de guvernul rus in 1853, atunci cand Mendeleev avea doar 9 ani.

Este interesant, totusi, cum marketingul si publicitatea se pot folosi de jumatati de adevaruri, sau chiar de neadevaruri, pentru a construi o imagine de marca nationala, originala, traditionala. Mandria nationala de a avea o marca de buna calitate exacerbeaza, de obicei, entuziasmul unei mari parti a publicului si impinge in obscuritate adevarul, aproape intotdeauna mai putin flatant. Cert este ca produsele Russian Standard au castigat o cota de piata semnificativa, atat in Rusia cat si pe plan international.

Pentru aceasta, insa, marketingul si publicitatea nu au fost suficiente si ar fi dat gres daca vodca Russian Standard nu ar fi sprijinit povestea cu un nivel de calitate foarte inalt. Vodca Russian Standard nu ofera doar o excelenta si indiscutabila calitate, ci si un foarte bun raport calitate-pret.
La Bistro GUXT puteti sa va relaxati in compania sticlelor de Russian Standard si Russian Standard Platinum, tinute in permanenta la -5°C.